Účet mám a chcem se prihlásiť
V prípade, že chcete rýchlo vyhľadať požadovaný rozmer, do vyhľadávača zadajte len čísla z požadovaného rozmeru (bez lomítok, pomĺčiek, písmen)
Napríklad hľadám: 195/65R15
Do vyhľadávača zadám: 1956515
Väčšina vodičov prezúva dvakrát ročne. Po zime a pred zimou. A práve to je ten pravý čas, kedy sa zamerať na kontrolu pneumatík a rozhodnutie, kedy vymeniť pneumatiky za nové.
Kedy vymeniť pneumatiky za nové. Foto - Freepik
Kontrolu pneumatík začnite vizuálnou prehliadkou, každú pneumatiku si zo všetkých strán dobre pozrite a hľadajte prasklinky v gume, hrbole a iné nerovnosti. Pokiaľ niečo také objavíte, pneumatika je pravdepodobne na odpis a potrebuje vymeniť.
Ďalším krokom je kontrola minimálnej hĺbky dezénu. Merajte ju pomocou hĺbkomeru v pozdĺžnej drážke, a to minimálne na 2 miestach na jednej pneumatike.
Alternatívou je sledovanie indikátorov opotrebenia, teda značiek, ktoré majú podobu mostíkov alebo číslic. Výrobcovia pneumatík, vrátane tých ako je napríklad Michelin alebo Continental, nimi už dnes vybavujú všetky obutia zo svojej dielne.
Posledným najjednoduchším, ale nie celkom presným spôsobom je aj meranie dezénu mincov. Prečítajte si náš článok 3 tipy, ako zmerať hĺbku dezénu.
Pokiaľ neviete, či vaše pneumatiky indikátor majú, pozrite sa na bočnicu a hľadajte značku trojuholníka alebo vyrazený nápis TWI. V tých miestach nájdete v dezéne indikátory.
V Českej republike je stanovená minimálna hĺbka dezénu (u automobilov do 3 500 kg) 4 mm u zimných pneumatík.
Na Slovensku sú pravidlá trochu benevolentnejšie a minimálna hĺbka vzorky zimného obutia sú 3 mm. Pri letných pneumatikách sú v ČR aj na Slovensku za jedno a vyžadujú minimálne 1,6 mm.
Zákon ukladá povinnosť mať prezuté na zimné pneumatiky od 15. novembra do 31. marca. Na Slovensku sú povinné, keď je na vozovke súvislá vrstva snehu alebo ľadu.
V Českej republike je to podobné, zimné pneumatiky sú v tomto období povinné, pokiaľ je splnená jedna z podmienok:
Nijaký zákon tomuto nápadu neodporuje, zároveň môže byť ekologickejšie pneumatiky ďalej používať namiesto ich vyhodenia. Opotrebované zimné pneumatiky sú však v lete vhodnejšie na suchú vozovku alebo na kratšie trasy v meste.
Ak teda na auto neplánujete ísť napríklad na dovolenku niekam kde veľa prší a používate auto len na cestu do práce na nížinách Slovenska, môžete zjazdené zimné využívať aj v lete.
Zimné pneumatiky majú gumovú zmes aj dezén vytvorený tak, aby dosahoval najlepšie jazdné vlastnosti na vozovke pri teplote −15 °C až 7 °C.
A ak máte vyšší dezén ako 4 mm, tak ich používanie radšej zvážte a nechajte si ich na ďalšiu sezónu. V prípade dezénu pod 4 mm a ich vhodnému veku je ich dojazdenie aj v lete ešte stále možné.
Pokiaľ vás čaká nákup novej sady a chcete ušetriť, zamerajte se na výsledky nezávislých testov pneumatík, alebo si nechajte poradiť v pneuservise.
Takmer každú sezónu sa na horných priečkach objaví dezén z lacnejšej kategórie, ktorý svojimi vlastnosťami s prehľadom valcuje aj drahších konkurentov. Ďalšou variantou je nákup prémiových pneumatík, ktoré sú síce drahšie, ale majú vyššie parametre bezpečnosti a znižujú aj náklady na palivo.
Značky Barum a Matador patria medzi lacné pneumatiky, ale svojou kvalitou často prekonávajú aj drahšie značky zvučných mien. Majú jednoznačne najlepší pomer cenu a kvality.
Nemáte čas na pozeranie výsledkov a testov pneumatík, prihláste si náš newsletter, najzaujímavejšie informácie vám raz za čas pošleme emailom.
Chcete si rezervovať termín na sezónne prezutie? Kliknite na REZERVÁCIU.